W marketingu warto tworzyć opowieści. Krótkie i mocne. Dzięki którym klient rozumie dlaczego warto wybrać Ciebie lub Twój produkt.

Więc jeśli:

  • Masz świetny produkt ale nikt o nim nie wie.
  • Twój marketing generuje za mało nowych klientów
  • Masz za małą sprzedaż.
  • Nie masz pomysłu na kreatywne treści.
  • Twoje materiały marketingowe niewiele różnią się od materiałów konkurencji.

I przez to nie masz tylu klientów ile być chciał.
Storytelling może to zmienić. Storytelling to przede wszystkim możliwość tworzenia treści na stronie www, w materiałach reklamowych, wpisów w mediach społecznościowych, wideo na youtube, oferty i wszędzie tam gdzie komunikujesz się z klientem itp.

Jak wygląda proces tworzenia opowieści?

Zanim powstaną treści potrzebujemy kilku kroków wspólnej pracy, która składa się z 2 etapów.

I ETAP

Budowanie KWADRATU META OPOWIEŚCI

II ETAP

Praca nad wideo opowieściami i/lub treściami pisanymi.

I ETAP

META OPOWIEŚĆ – plan pracy.

Głównym celem naszej pracy jest poznać i zrozumieć wszystkie 4 elementy meta opowieści i stworzyć własną, opowieść, na której będzie można oprzeć wszystkie obszary działania firmy (kwadrat działania).

KWADRAT META OPOWIEŚCI

  • Analiza marketingowa klientów – kim są i jaka jest ich meta opowieść. Jak żyją czego pragną a co ich boli, jak praca u Was pomaga im likwidować problemy i tworzyć korzyści (praca z wykorzystaniem map empatii i Value Proposition Canvas).
  • Przyglądamy się Wam i tym co właściwie dajecie, jakimi wartościami się kierujecie i jaka jest Wasza meta opowieść. Czy to jest spójne z tym czego szuka potencjalny klient? I co najważniejsze zbieramy pomysły na historie. Np. Jeśli mówicie że robicie coś co zapewnia bezpieczeństwo albo jest szybkie itp. To jaką historie możemy o tym opowiedzieć.
  • Co się dzieje w branży jak działa konkurencja i jaki to może mieć wpływ na Was.
  • Jaki jest Wasz unikalny wkład, w czym jesteście najmocniejsi. Jak to zawrzeć w krótkim komunikacie? Jaką opowiedzieć o tym historię?
  • Dobieramy archetyp marki i zamieniamy meta opowieść w przesłanie i tworzymy bazę opowieści do wykorzystania.

Praca wspólna:

  • ok. 16 godz. wspólnej pracy warsztatowej z 4-5 osobowym zespołem z firmy, najlepiej z różnych działów (marketing, hr, sprzedaż, produkcja pracownicy z działu do którego szukacie)
  • kilka godzin (8-10) mojej pracy dziennikarskiej w czasie której rozmawiam z różnymi osobami w firmie i spisuję historie, które mówią o Waszych wartościach.

Moja praca indywidualna:

  • tworzenie raportu zawierającego szczegółowe opisanie kwadratu meta opowieści, i plan pomysłów i tematów publikacji treści w rozbiciu na poszczególne kanały jakie wykorzystujecie w swoim marketingu (treści do maili, propozycje na stronę, media społecznościowe itp.) – ok. 40 godz. mojej pracy.

Efektem końcowym będzie:

  • META OPOWIEŚĆ – KIM JESTEŚMY? JAKIMI ZASADAMI SIĘ KIERUJEMY? czyli manifest o tym kim jesteście wg, modelu DOSKO + treści na stronę
  • BAZA OPOWIEŚCI O KAŻDEJ Z WARTOŚCI KTÓRĄ DAJECIE
  • oraz w/w szczegółowy raport czyli wypracowana strategia.

Koszt to 5 tys. zł netto

To jest część 1, niezależna, która daje bazę do kolejnych działań.

Jest kilka kategorii zysków, pierwsza związana z tym dlaczego warto korzystać w marketingu (rekrutacji) z opowiadania historii:

  • opowieść ma większą siłę przekazu, dlatego że jest nie wprost (nie mówimy kup ode mnie bo mój produkt jest najlepszy, tylko opowiem Ci historie o jakimś wydarzeniu a ty sam zdecyduj czy to Cię interesuje i chcesz dowiedzieć się więcej), w myśl zasady, że ludzie nie lubią jak im się coś sprzedaje ale za to uwielbiają kupować
  • opowieść pomaga lepiej zrozumieć produkt(w waszym przypadku praca u Was jest produktem) dzięki konkretom – w historii są konkrety: miejsce, człowiek, problem, wydarzenie. Lubimy konkrety. Produkt jest ujęty w kontekście i lepiej zrozumieć to jak działa czy też to jak Wy działacie
  • opowieść angażuje ( dzięki formie i emocjom – zaskoczeniu, rozbawieniu, strachu, zdziwieniu itp.) zaangażowanie w opowieść daje Ci szansę zaangażowania w proces rekrutacji.

Są zyski związane z procesem wspólnej pracy:

  • poznasz swojego klienta tak dobrze jak jeszcze nigdy nie znałaś (zbierzesz i usystematyzujesz informacje o najważniejszych grupach docelowych w jednym miejscu)
  • pomysły w jaki sposób i o czym zbierać stale informacje od potencjalnych klientów
  • zrozumiesz swoją wartość czyli kim jesteś i z czego wynikają twoje zasoby i jaką naprawdę wartość dajesz klientom
  • zrozumiesz jaka jest meta opowieść kandydata i czy twoja meta opowieść jest z nią spójna
  • dostaniesz kilka pomysłów na wykorzystywanie opowieści w opowiadaniu o waszych produktach i usługach
  • poszukasz szans do wykorzystania dzięki temu co się dzieje w twojej branży, na rynku na świecie
  • zdobędziesz głębokie zrozumienie z czego wynikają Twoje wartości i jak o nich najlepiej mówić dzięki opowieściom
  • możesz tworzyć treści inaczej niż wszyscy i sprawić że Twój marketing w rekrutacji zauważy większość z tych na kim Ci zależy

Są jeszcze plusy związane z tym że współpracujesz ze mną:

  • wnoszę inną perspektywę, patrzę na Ciebie jak ktoś z zewnątrz więc widzę inaczej niż osoby, które pracują razem wiele lat i pewnych rzeczy nie zauważają
  • potrzebuję dobrze Was poznać, więc będę pytał o rzeczy które otworzą Ci oczy na wiele spraw o których wcześniej nie myślałeś
  • patrzę na marketing z perspektywy kogoś kto opowiada historie, mam taki talent i daję Ci narzędzie rzadko występujące w przyrodzie. Dzięki niemu możesz korzystać z opowieści wszędzie i tworzyć treści, które fajnie się czyta i dają jasny i klarowny przekaz.

II ETAP

Tworzenie scenariuszy wideo, treści na strony www, do mediów.

Jeśli spodoba Ci się efekt naszej wspólnej pracy możemy pójść krok dalej i stworzyć konkretne opowieści.

Klienci często mówią że storytelling jest fajny ale nie pasuje do ich branży.
Że kosmetyki tak ale maszyny to już nie. Więc zobacz film z branży CNC która sprzedaje …tokarki.
Jak każdy porządny film o tokarce zaczyna się w …barze.

Treści na stronę:

Tu jest przykład strony nasyconej opowieściami w różnej formie. Wpisy, wideo, historie klientów itp.
www.mimed.pl

lub strona gdzie opowieści jest mniej ale skupia się na budowaniu relacji przez pokazanie osobistego wymiaru profesji.
www.taxflow.com.pl

Efektem końcowym będzie:

  • Tworzenie opowieści (zamiana rozmowy, wywiadu, historii ustnej na konkretną formę, napisaną zgodnie z celem marketingowym i do grupy docelowej)
  • Na podstawie opowieści tworzę scenariusz lub treści pisane.

Koszty: ok. 2-3 tys. zł. netto

Wdrożenie gotowej opowieści (storytellingu) możesz przekazać w różnych mediach:

  • dobrze rozpisana historia wraz z ofertą na stronie WWW
  • viralowy spot lub dobrze obudowana historią emocjonalną oferta
  • kampania internetowa oparta o reklamę i dedykowany landing page…
  • Itp.

Przykład wideo z kampanii społecznej: